Hur kan vi hjälpa dig?


Oavsett vilken situation du befinner dig i så finns vi här för att hjälpa dig
Se status för ditt ärende
Se status för ditt ärende

Via vår kundportal Lindorff 24 kan du logga in för att få mer information om ditt ärende eller betala din fordran

Du kan även ringa in till vår kundtjänst på telefon: 0771-85 63 00

Kontrollera ärendestatus

Jag vill betala
Jag vill betala

Följ instruktionerna i det brev med begäran om betalning eller påminnelse om betalning som du har fått, så sköter vi resten.

Du kan också logga in på Lindorff24 och betala skulden. Du behöver då inte fylla i alla betalningsuppgifter.

Logga in

Jag kan inte betala just nu
Jag kan inte betala just nu

I de flesta fall kan du göra en överenskommelse om uppskjutet betalningsdatum eller om en avbetalningsplan med månadsinbetalningar.

Våra rådgivare är här för att hjälpa dig, så kontakta oss och tala om vad vi kan göra för dig. Kontakta oss för en överenskommelse om hur vi ska gå vidare. Om du inte gör något åt din skuld kan du se vad som händer i inkassoprocessen.

Vad händer vid inkasso

Vad händer om jag inte betalar?
Vad händer om jag inte betalar?

Om du inte betalar skulden eller kontaktar vår kundtjänst går skulden vidare i inkassoprocessen. Du får ytterligare inkassobrev och vi kan även kontakta dig per telefon. Tänk på att kostnaderna stiger hela tiden, och att dröjsmålsräntans belopp ökar. Följden kan också bli att du får en betalningsanmärkning.


Dra inte ut ännu längre på det hela. Du kan agera i ärendet och sluta oroa dig för det. Logga in på Lindorff24 och se vilka alternativ du har, och berätta för oss om din situation.

Se vad som händer i inkassoprocessen om du inte gör något åt din skuld.

Vad händer vid inkasso?

Jag är säker på att jag redan har betalat
Jag är säker på att jag redan har betalat

Logga in på Lindorff24 och se skuldärendets status. Observera att det kan dröja 1–4 bankdagar innan betalningen registreras hos oss. Om du har betalat inom denna tid föreslår vi att du kollar ärendets status igen om ett par dagar.

Om du har betalat den ursprungliga fordringsägaren måste du skicka oss ditt kvitto på betalningen. Logga in om du vill fortsätta, eller skicka kvittot till vår kundtjänst.

Se också till att betala inkassokostnaderna om du har betalat skulden efter sista betalningsdatum och inkassoprocessen har inletts.

Logga in

Jag har fått brev från kronofogden, vad ska jag göra?
Jag har fått brev från kronofogden, vad ska jag göra?

Om skulden förblir obetald under en längre tid kan vi ansöka om ett betalningsföreläggande som fastställer din betalningsskyldighet. I samband med detta utslag får du en betalningsanmärkning och skulden kan därvid mätas ut.

När du får ett betalningsföreläggande kan du agera genom att betala den totala skulden enligt föreläggandet. Om ni önskar en annan lösning vänligen kontakta vår kundtjänst.

Du kan fortfarande påverka detta genom att betala hela skulden, inkassokostnaderna och räntan. Det enklaste sättet att ta hand om skulden är att logga in på Lindorff24. Du kan också göra en överenskommelse om en avbetalningsplan, men du får ändå en betalningsanmärkning.

Företag får en betalningsanmärkning redan vid ansökan om betalningsföreläggande. Om ni invänder mot denna skuld vänligen kontakta Kronofogden.

Logga in för att betala

Mitt ärende är felaktigt
Mitt ärende är felaktigt

Kontakta vår kundtjänst snarast möjligt. När du kontaktar oss ska du förklara varför du bestrider skulden.


Vi kontrollerar saken med den ursprungliga fordringsägaren, och under tiden gör vi ett tillfälligt uppehåll i inkassoprocessen. Inkassoprocessen återupptas om din betalningsskyldighet fastställs.  Se avsnittet Vad händer vid inkasso.

Kontakta oss

Jag har många skulder, vad kan jag göra?
Jag har många skulder, vad kan jag göra?

Det viktigaste är att du får en uppfattning om hur stor din totala skuld är. När du loggar in på Lindorff24 får du en översikt över alla ärenden du har hos Lindorff. Där kan du också se vilka alternativ du har.

Du kan begära en sammanställning över dina skulder. Det finns flera sätt som du kan reda upp dina skulder på. Vi kan undersöka om en överenskommelse om en långsiktig avbetalningsplan är möjlig.

Logga in

Jag betalade fakturan innan jag fick inkassokravet. Måste jag ändå betala inkassokostnaden?
Jag betalade fakturan innan jag fick inkassokravet. Måste jag ändå betala inkassokostnaden?

Har din betalning bokförts hos mottagaren samma dag som inkassokravet är skickat (utskriftsdatumet) eller senare är du skyldig att betala inkassokostnaden. Undantaget är hyresfordringar. Där gäller istället att skyldigheten att betala inkassokostnaden inträffar om datum på inkassokravet är samma eller senare som inbetalningsdag (dvs inte bokföringsdag).

Se status för ditt ärende

Via vår kundportal Lindorff 24 kan du logga in för att få mer information om ditt ärende eller betala din fordran

Du kan även ringa in till vår kundtjänst på telefon: 0771-85 63 00

Kontrollera ärendestatus

Förbered ekonomin för semester

Så undviker du betalningspåminnelser under semestern

Äntligen är det sommar och semestertider i Sverige. Vi vill tänka på sol och bad och inte behöva fundera på vardagens praktiska frågor som post och räkningar. Här är några tips på hur du kan förbereda dig inför semestern och slippa oroa dig för obetalda räkningar.

read more
Vad händer vid inkasso

Vad händer vid inkasso?

Om förfallodatumet redan har passerats och du vill veta mer om vad som händer vid inkasso, klicka på bilderna nedan. Där får du mer information om vad som händer i varje fas. Dessa är de allmänna stegen i processen, men det kan finnas undantag beroende på ärendet.

read more